Fotobewerking in de praktijk

De clubavond is op 12 november gebruikt om iets te laten zien rond het bewerken van foto's. Herman heeft zijn laptop en een beamer mee, zodat al zijn activiteiten op een scherm te volgen zijn. Bij een korte rondvraag blijkt dat niet iedereen aan fotobewerking doet en dat er ook diversiteit is het gebruik van bewerkingsprogramma's bij de rest. Populair voor bewerking is Lightroom en Photoshop Elements. Ook zijn er leden die gebruik maken van de bewerkingssoftware die meekomt met de camera, voor Nikon is dat bijvoorbeeld ViewNX en voor Olympus is dit naar ik meen 'Olympus capture'.

Vanavond worden we door Herman ingewijd in de wondere wereld van Lightroom en Photoshop Elements. De eerste aangeleverde foto wordt in Lightroom geopend en de bewerking kan beginnen. Een beetje donkerder maken van de hooglichten en daarna de schaduwen wat oplichten en de foto knapt zienderogen op. Hoewel de getoonde foto het niet nodig heeft wordt ook het verscherpen uit de doeken gedaan. Hierna wordt er op verschillende manieren wat vignettering op de foto toegepast. Eerst een werkwijze dat menugestuurd verloopt en daarna toont Herman ons de bij hem populairdere methode met het kwastje.

Lightroom werkt integraal samen met Photoshop en daardoor kun je na de Lightroom aanpassingen je foto direct openen in Photoshop. Dat doen we ook nu om even te laten zien dat de diverse uitgevoerde acties ook daar mogelijk zijn op enigszins vergelijkbare wijze. In Photoshop laat Herman tevens nog een actie zien die alleen daarmee mogelijk is namelijk het gebruik van het kloonstempel, om in dit geval een dakkapel uit de foto te verwijderen.

Na de natuurlijk summiere workshop komt ook het werken met jpg-formaat of Raw-formaat foto's even ter sprake. De meeste moderne camera's kunnen beide formaten foto's maken. Bij Nikon krijgen de RAW bestanden de extensie NEF, bij Canon CRW of CR2, bij Fuji RAF, bij Sony ARW enz... Maar allemaal hebben ze dus een RAW-bestandsformaat. Dit is de foto zoals die door de beeldopnemer in je camera wordt gezien. De jpg foto's hebben een berekening ondergaan waarmee er beeldinformatie wordt verwijderd zonder dat je dit te veel ziet, waardoor de foto minder schijfruimte in beslag neemt. Bij fotobewerking kun je echter de beeldinformatie die verwijderd is in de jpf-foto wel nodig hebben om bijvoorbeeld de zwarte delen op te lichten en de details daarin te zien te krijgen. Die zouden bij een jpg wegberekend kunnen zijn en daarom kun je beter van RAW-foto's gebruik maken. Dan heb je immers alle bestaande beeldinformatie tot je beschikking.

Het was weer een leuke en gezellige avond maar het feit blijft: Oefening baart altijd nog kunst.