Praktijkvoorbeeld ‘Keuzen in beeldbewerking’

Herman Wieten

Begin december 2015 maakte ik in Museum Boijmans van Beuningen een foto in het trappenhuis. Op de fotoclub liet ik een bewerkte versie zien in het kader van het thema 'Leegte'. Daar gingen een aantal beeldbewerkingen aan vooraf en een uiteindelijke keuze wel ik de beste bewerking voor de foto vond. Een kwestie van smaak. Hier zijn ter vermaak mijn bewerkingen en overwegingen.

Ik gebruik Lightroom, maar hetzelfde geldt voor andere beeldbewerkingsprogramma’s.
Op het eerste plaatje het origineel zo uit de compact. Het onderwerp spreekt mij aan maar het beeld is zichtbaar niet goed:

Bij het tweede plaatje is de witbalans hersteld, de foto rechtgezet, de belichting anderhalve stop omhoog, contrast verhoogd en de helderheid iets verminderd (dan wordt de foto iets vager). Toch vind ik hem nog iets te duidelijk:

De derde bewerking is mijn uiteindelijk keus geworden en heb ik op de fotoclub laten zien. Hier is de belichting bijna twee stop hoger dan het origineel en de helderheid nog verder teruggeschoven:

Bij het vierde plaatje heb ik de belichting nog verder overdreven met 2,5 stop en ook de verzadiging van de kleuren iets lager gezet. Die foto was mij toch echt te vaag geworden: