Presentatie serie van vijf

Donderdagavond 13 april 2017

Een serie van vijf foto's presenteren we één keer per seizoen. De een draait er zijn hand niet voor om en maakt een serie alsof het dagelijks werk is en de ander moet veel moeite doen om een serie van vijf te creëren. Tot die laatste categorie behoor ik zelf want ik maak het mijzelf doorgaans moeilijk omdat ik in de serie graag iets extra's dan gewoon de foto's an sich wil leggen.

Dat de serie leeft onder ons blijkt al wanneer we ruim op tijd allemaal aanwezig zijn. De series worden op de tafels uitgespreid waardoor we ieder voor onszelf er alvast langs kunnen lopen. Dat doe ik graag want dan kun je voor de bespreking al een beeld van de serie krijgen. Deze keer moeten we echter niet te lang kijken want er liggen nota bene 17 series op de tafels. Indrukwekkend veel foto's zo bij elkaar. Er ligt ook een krant op een tafel, die leggen we wel even terzijde maar vervelend genoeg ligt hij er even later weer.

Nadat we ieder voor onszelf een indruk van de series hebben kunnen krijgen opent Herman de avond met enkele mededelingen. Dat we vanavond Els weer terug zien is natuurlijk super, nu maar snel verder revalideren en dan kunnen die krukken ook thuis blijven.

Met elkaar gaan we de series een voor een langs, terwijl Herman de regie over de bespreking voert. De inbreng van de series is zeer divers zodat we telkens moeten overschakelen. Wat zie ik allemaal? Een serie over de aanbouw van het ziekenhuis (ZMC), een serie katachtigen, een collage met selfie reflecties, een serie met boomschors, een van etalages, een van de kop van Zuid, een van urban attributen, een met bloemen, een wandeling en ga zo maar door. Bij allen wordt een moment stilgestaan en ieder kan zijn 'zegje doen'. Het zijn allemaal echt series geworden, dit jaar elk met zijn eigen insteek qua uitwerking. Soms is structuur en lijnwerking belangrijk, een ander legt in de serie nadruk op de gefotografeerde objecten, maar ook kan kleurtoon of het zwart/wit de nadruk hebben.

Op een zeker moment lopen we weer langs die krant. Deze blijkt nog een verrassing te bevatten want hij is een van de series waardoor het totaal op 18 komt. Martin heeft ons hiermee op het verkeerde been gezet. De vijf foto's heeft hij verwerkt in een krantenpagina over een voetbalwedstrijd van VV Assendelft. Een leuke en verrassende insteek.
Kortom een interessante avond die we ook volgend jaar zeker weer moeten herhalen.