Sportfotografie

Presentatie bij fotoclub Niedorp

Op maandag 13 november reizen we met een zestal clubleden naar Nieuwe Niedorp om ons fotowerk te presenteren. Als we om 19:30 uur aankomen bij de Fenixkerk staat Herman B. al te wachten en ook Kirsten is al aanwezig. De kerkzaal gaat open, de koffie wordt gezet en de kachel gaat aan. Al snel staan ook de stoelen klaar en is de lichtbak aangesloten. We dachten dat het zo wel zou lukken, maar er komen ook nog speakers en een draadloze microfoon voor de dag om de matige akoestiek de baas te kunnen. Ondertussen komen ook de rest van de Niedorpers binnen druppelen zodat we bij de start van de avond met een 30-tal aanwezigen zijn.

Na een welkom woordje introduceert Herman B. ons en start hij met zijn presentatie. De lichtbak doet zijn werk, er zijn magneetjes aanwezig om de foto's ook aan de bovenzijde vlak tegen de achtergrond te houden. Daar er met een microfoon gewerkt wordt kun je het niet alleen af, maar Kirsten plaatst de foto's en na enige toelichting neemt Herman hem weer weg waarna de volgende geplaatst wordt door de lieftallige assistent. Hierna zal Herman deze taak voor de rest van de avond op zich nemen. De tijd wordt door Herman goed gebruikt en na hem leidt Kirsten ons door haar foto's heen. We zien diverse mooie foto's van Rijksmuseumcursussen en ook de zaklamp belichtingstechniek ontbreekt niet.

Ondergetekende toont onder andere twee series van vijf en een Iris die gefotografeerd is met zijn Helios 58mm lensje. Inmiddels is het pauze waar er iets gedronken kan worden en waar geanimeerde gesprekjes loskomen over het reeds getoonde werk. Na de pauze is de beurt aan Els die vrijmoedig haar kunsten toont en over haar avontuurlijke capriolen tijdens het maken van de foto's verteld. Inmiddels ervaar ik dat we een beetje ver weg van de lichtbak zitten. Daar schijnt men in Niedorp aan gewend te zijn, maar eigenlijk doet men zich daar wel een beetje tekort mee. Dichterbij zie je het volgens mij beter.

De beurt is aan Herman W. en die heeft zijn foto's van vervallen vruchten en schillen mee. Het geeft enige hilariteit maar de creativiteit valt toch in de smaak. Hierna komen er series van vijf voor de dag die ook voor enige beroering zorgen. Dergelijke series zie je niet elke dag, dat is duidelijk. Tot slot neemt Mieke ons mee naar Belfast waar ze een foto met verhaal heeft weten te schieten. Ook de druppelfoto ontbreekt niet bij Mieke en wanneer de laatste foto is getoond, is ook onze tijd wel verstreken. Na onze waardering in ontvangst te hebben genomen en even nog wat napraten stappen we rond 22:30 uur weer in de auto. Wellicht ligt er een tegenbezoek in het verschiet.

Jan Neefjes