Presentatie fotoclub Niedorp

Nadat we op 13 november 2017 met een zestal leden afgereisd waren naar Nieuwe Niedorp is het op 22 februari 2018 tijd voor een wederbezoek van fotoclub Niedorp.
De afspraak is gemaakt en er gaat tijdens de presentie gebruik gemaakt worden van afgedrukte foto's en van de beamer. We zetten de spullen klaar en net als de beamer als laatste is klaargezet komen de presentators al enthousiast binnen. Een van de gasten (Ron) wil tijdens zijn presentatie de beamer gebruiken, maar het blijkt dat hij speciaal hiervoor zijn apparatuur heeft meegebracht. Een enorme professionele beamer met speakers worden voor de dag gehaald en geïnstalleerd. Onze beamer is echt niet meer nodig! Ron prefereert namelijk ook zijn eigen 'spul', want dan kan hij zijn presentatie ook met geluid brengen. Geef hem eens ongelijk.
Om 20:00 uur gaan we met Berend van start en net als bij de andere zes Niedorp fotografen komt er een flinke hoeveelheid foto's in de lichtbak te staan. Er komt van alles langs waar we van kunnen genieten. We eindigen met een vos die in een ton ligt te luieren. Mooi die natuur.
Hierna komt Jan met zijn foto's. Hij fotografeert al even want hij is nog analoog begonnen, na een paar jaar kon hij echter over naar het digitale tijdperk. Van deze periode zien we dan ook de meeste foto's. Speciaal vallen mij zijn vlinder foto's op. Ook zonder macrolens blijkt dat prima te lukken. Als Mieke aan bod komt laat zij weten al 40 jaar te fotograferen. Dertig jaar daarvan is ze het enige vrouwelijke clublid. Pas wanneer de digitale mogelijkheden zich aandienen komen er ook andere vrouwen de club binnen. We zien weer een scala aan foto's, onder andere een aantal gemaakt in een glasblazerij te Amsterdam. Mieke fotografeert tegenwoordig tot haar tevredenheid met een compact camera. Voor de pauze zien we nog de vierde presentatie van een enthousiaste vertelster die ons met haar foto's meeneemt langs de diverse plekken waar ze met haar hond wandelt. Ook is ze lid van de natuursectie binnen de club, deze bestaat uit een groepje van zeven fotografen. Niet voor niets krijgen we dan ook puttertjes te zien en een torenvalk die blij mag zijn dat hij niet van een paaltje is afgereden door de auto van de fotograaf.
Na de pauze zien we foto's uit Afrika, Afghanistan en India. Ze zijn nog uit de analoge tijd en vallen extra op door de mooie composities.
Dan is de beurt aan Anneke, die van houdt photoshop en sinds ze daarmee overweg kan is ze ook gaan fotograferen. We zien onder andere een vertederende baby en clubonderwerpen zoals druppels. Deze druppels zijn populair onder de leden want men heeft bijna allemaal een exemplaar meegebracht. Tenslotte is de beurt aan Ron. Hij presenteert ons eerst zijn diverse foto's maar eindigt de avond met een AV-presentatie op de beamer installatie. Als eerste zien wij een serie over het Hembrug terrein. Deze is uit een tijd dat het er nog spannend was en je niet van het pad af mocht wijken vanwege eventuele verontreiniging en munitie restanten. Het is een mooie serie geworden die goed op het ritme van de muziek meeloopt.

Omdat we er nog geen genoeg van hebben wordt er nog een tweede AV-presentatie gestart. Deze keer getiteld 'De vlucht van de hommel'. Deze gaat over een hommel die ons vanuit de ruimte meeneemt de wereld in, om vervolgens door landschappen, tuinen en sculpturen, aan zijn einde te komen. Dit is tevens ook voor ons het einde van een geslaagde uitwisselingsavond.