Doe-avond 'Beweging'

Het onderwerp van onze doe-avond op donderdag 22 maart 2018 is 'beweging'. Wat deze avond gaat brengen is een grote verrassing. Er worden drie achtergronden geplaatst en ook drie flitsers opgesteld. Bij twee opstellingen maken we gebruik van de nieuwe brede achtergronden. Hiermee moeten voldoende ruimte krijgen om beweging in de foto te kunnen gaan vangen.

Om 19:35 krijgen we eerst wat peptalk van Herman waarna we aan de slag kunnen. Twee weken geleden is er op de clubavond al opgemerkt dat je kunt flitsen op het tweede gordijn. Ik heb het opgezocht in mijn camera en wil er vanavond gebruik van gaan maken. Op het tweede gordijn flitsen betekent dat de flitser afgaat aan het einde van je belichtingstijd. Het gevolg hiervan is dat wanneer je een bewegend iets fotografeert dat de beweging achter het onderwerp zichtbaar wordt. Je ziet het in strips bijvoorbeeld wanneer ze een snelle rijdende auto tekenen. Dan worden er strepen getekend aan de achterzijde van de auto om snelheid te suggereren. Iets dergelijks gebeurt ook bij flitsen op het tweede gordijn.

We zijn vanavond maar met een klein groepje maar dat mag de pret niet drukken. We kunnen hierdoor wel gelijk aan de slag. Ik wil beweging met een vlag vastleggen door er mee door het beeld te lopen terwijl de sluiter openstaat en aan het einde komt er dus de genoemde flits op het tweede gordijn. Na enige try-outs komen we op een sluitertijd van 2,5 seconden terwijl Herman B mijn vlag nog in de juiste positie houdt op het moment dat de opname start. Nadat ik mijn foto gemaakt denk te hebben fungeer ik enige tijd als model. Al draaiend en zwaaiend met de vlag en de oranje wimpel krijg ik het, terwijl er druk getracht wordt om hier een fatsoenlijk opname van te maken, steeds warmer. Inmiddels heeft Herman W. ook een stroboscoop bijgezet om nieuwe effecten mogelijk te maken.
Ondertussen wordt er op de andere plekken niet 'stil gezeten'. Ik zie in mijn ooghoek dat er, naar ik meen, getracht wordt om de beweging van omslaande bladzijden van een boek vast te leggen. Terwijl Mieke bewegende strips aan een ventilator onderwerpt aan een studie. Wanneer het langzamerhand stiller wordt in de zaal gaan Herman W. en Martin nog even los met lange sluitertijden gecombineerd met meervoudige opnames en flitsen. De resultaten achter op de cameraschermpjes zien er veelbelovend uit. Ik ben nu al nieuwsgierig naar de foto's.