Presentatie serie van vijf

Eens per jaar hebben we binnen de club de 'Serie van vijf'. Dit betekent dat er vijf foto's gemaakt worden die bij elkaar horen. De vijf vormen een op deze manier een 'serie'. De presentatie vindt dit jaar plaats op de clubavond van 17 mei 2018.

Voordat we ieder zijn serie met elkaar bespreken worden ze in de zaal op de tafels gelegd. Eerst kunnen we er dan individueel eens even langs lopen en er een waarderende en tevens kritische blik op werpen. Het zijn dit jaar ook weer een flink aantal series, totaal zestien? Wanneer we rondlopen zien we als snel dat er plus en minpunten aan elke serie zitten. Toch vind ik dat het er ook dit jaar weer best goed uit ziet.

Na 10 minuten gaan we gezamenlijk een voor een langs de series. We starten bij de serie van Saenden, waar we onze expositie hebben gehad. Een duidelijk verhalende lijn in de fotoserie. Dat is positieve kritiek. Er wordt daarnaast ook kritisch gesproken over lamplicht achter personen op de foto's.

De kritiek is uiteindelijk altijd opbouwend bedoelt maar kan voor de fotograaf nog wel eens minder leuk zijn. Persoonlijk probeer ik de kritiek altijd positief te uiten maar dat lukt niet altijd. Toch willen we als club ook groeien in onze fotografie waardoor het verzwijgen van verbeterpunten niet de juiste weg kan zijn. In de volgende serie zien we de dit jaar vaker aan bod gekomen 'Intentional movement' techniek toegepast. Ook hier waardering voor de serie met zijn mooie kleuren, in dit geval een serie van twee keer vier. Dit levert natuurlijk commentaar waarbij tevens naar voren komt dat we het moeilijk vinden om series van vijf te maken. Er wordt gesignaleerd dat er meerdere series zijn waar er vier foto's goed bij elkaar passen en dat er een vijfde is die eigenlijk een buitenbeentje is.

Hierna komt er een tulpenserie aan de orde. Mooie kleurige beelden waar de fotograaf het standpunt voor de foto goed in acht heeft genomen. Hier komt er commentaar van kleurruis om de hoek kijken. Waar deze vandaan komt is niet 1, 2, 3 te zeggen maar de fotograaf kan deze link naar een oud internet artikel nazien: http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/omgaan-met-digitale-ruis/ Is er misschien met een compact camera gefotografeerd?

Zo gaan we elke serie langs en zien we (uit mijn hoofd) wandelaars in Amsterdam met een beetje extra pit, Oranje feestgangers die je alleen in Nederland kunt zien, een vertederende geboorte serie, glazenbol fotografie die de wereld op zijn kop zet, een strandwandeling, het proces van koffie zetten, portretten van mooie mensen uit diverse landen, geparkeerde fietsen zoals je ze ook alleen in Nederland ziet, vijf portretten uit een familie, een vervallen huisje met zijn diverse details, om tenslotte te eindigen met een serie van vervallen bloemblad. Misschien heb ik er wel eentje overgeslagen maar dit is niet opzettelijk. Wanneer we ze allemaal langs zijn geweest is de avond om. Wat mij betreft volgend jaar weer een serie van vijf.