Sportfotografie

NDSM-terrein

De eerste doe-avond van seizoen 2018/19 is op 21 september 2018. Daar het aanvankelijk geplande bezoek aan het Hembrugterrein niet door gaat omdat het 's avonds is afgesloten wijken we uit naar het NDSM-terrein. Volgens mij een nieuwe omgeving maar al snel ontvang ik e-mail dat we hier eerder geweest zijn. Dit blijkt achteraf inderdaad zo te zijn maar dat is van voor de tijd dat ik zelf bij 'De Sluiter' ben gekomen. Niet getreurd want wanneer ik het terrein op geschiktheid verken blijkt het zeker de moeite waard, ook voor een tweede keer wanneer je er in geen vijf jaar bent geweest. Het is er groot, ruim, met kunst, graffiti, kunstlicht, water, boten, mensen en met gebouwen. Hier moet je een foto kunnen maken denk ik. Tijdens de verkenning zie ik dan ook al andere fotografen lopen dus dat werkt bevestigend. We verzamelen bij de pont en zijn uiteindelijk met 11 fotografen die er zin in hebben. Wanneer we om 19:30 uur uit elkaar gaan loop ik naar mijn auto om mijn extra spullen te pakken. Ik ben van plan om weer eens een selfie te gaan maken. Dit maal dus buiten en mét flitser. Het weer werkt in ieder geval mee want hoewel er wel een beetje wind is, gaat dit geen stoorzender worden en ook de temperatuur is goed. Lopend met mijn statieven, één voor de flitser en één voor de camera, zie ik nog even een paar andere clubleden rondscharrelen. Zij gaan natuurlijk ook een geweldige foto maken!

Nadat ik alles uiteindelijk bij mijn graffiti muur heb opgesteld zet ik mijn camera, de flitser en de transmitter om off-camera te werken, aan. Dan begint de ellende want wat ik ook probeer de flitser krijgt geen contact met de transmitter op de camera, dus flitsen zit er niet in. Voor een portret op dit uur is dat echter wel noodzakelijk. Na enige tijd besluit ik om de flitser op de camera zelf te zetten. Gelukkig werkt dat wel. Ik maak een paar foto's en de resultaten vallen mij mee. Timer op 10 seconden, flitser op TTL, even zus staan en een foto. Dan weer even zo staan en een foto. Nog een keer eentje terwijl ik net even anders sta en als ik omhoog kijk blijkt het al donker te zijn. Het idee om ook een foto tijdens het blauwe 'uurtje' te maken is vervlogen. Toch nog even een korte try-out voor een opname van de omgeving met lantaarnpaallicht in de vorm van een ster voor ik inpak. Instelling f11, iso 200, sluitertijd 50 sec. op 24mm. Het staat er op en lijkt gelukt. Snel pak ik in en bereik de boot waar we nog even samen iets drinken en napraten. Het is gezellig en het weer is nog steeds prettig. De foto's? We zullen zien wat het is geworden!