Sportfotografie

We hebben een nieuw onderwerp onder de aandacht op donderdag 28 februari 2018: Sportfotografie! Daar zien we op de club eigenlijk nooit iets van, dus tijd om hier iets aan te doen. Anita Riemersma is bereidt gevonden om ons in de materie in te wijden.

Met laptop en beamer gewapend komt Anita in de Poelenburgt en zodra die geïnstalleerd zijn is er nog tijd voor een kopje koffie. Om 20:00 uur gaat Anita gelijk goed van start. De presentatie van vanavond is goed gestructureerd, ondersteund met beelden en we ontvangen de sheets op papier. Dat is makkelijk, dan kun je de avond thuis nog eens terug halen. Eerst kort even voorstellen. Anita is sinds 2000 professioneel bezig met fotografie en al jaren fotografeert ze sport. Daarnaast fotografeert ze voor sportbladen en is docent fotografie. Ze geeft lezingen, workshops en schrijft wel eens een artikel. Kortom het hele pakket is bij Anita voorhanden.

De eerste fotoreeks die we te zien krijgen betreffen 'Actie in de sport'. Die zien we dan ook volop terug in de foto's. Alle sporten blijkt Anita langs te gaan, we zien paarden, hardlopers, voetballers, Gaelic football, schermen enzovoorts. Ze probeert zichzelf van tevoren vaak een doel te stellen voor de fotoresultaten. Te denken valt aan de bal én de actie tegelijk te vangen of de sporter precies bij het finishen vast te leggen. Maar ook het vastleggen van rondvliegende stokjes bij cricket kan het doel zijn, dat het dan wel eens tegen kan zitten kwam eveneens aan de orde.

Hierna hebben we beelden van emotie, concentratie en sfeer in de sport kunnen zien. Er zijn veel menselijke aspecten zichtbaar te maken in de sportfotografie. De foto's komen niet vanzelf laat Anita weten.
Het is handig wanneer je de spelregels kent. Dan weet je wanneer je iets kunt verwachten.
Hoe je de in weg lopende scheidsrechters kunt vermijden.
Jezelf strategisch opstellen langs het veld.
Soms moet je tijdens de wedstrijd naar een andere plek verhuizen om andere momenten of spelers te kunnen vastleggen.
Daarnaast moet je de achtergrond in de gaten houden. Door je standpunt goed te kiezen kun je reclameborden vermijden of soms kun zelfs op de grond gaan liggen om in plaats van een gebouw de lucht als achtergrond te vangen. Zo komt een sporter goed los van de achtergrond. Dat laatste kun je ook bewerken door je diafragma goed te kiezen. Een klein f-getal geeft immers een kleine scherptediepte. Qua techniek is voor het vastleggen van bewegende sporters een vanzelfsprekendheid dat je camera op continue focus modus staat. Dan stelt je camera immers voordurend scherp. Ook is het vaak handig om je camera in te stellen op meerdere beelden per seconde, dit verhoogt de kans om het juiste moment te vangen aanzienlijk.

Wanneer de apparatuur aan bod komt dan is een crop sensor eigenlijk vaak handiger dan dat je full-frame fotografeert. Je crop factor vergroot je zoombereik. Dat zoombereik is immers wel een dingetje in de sportfotografie. Een zoomlens van 200 millimeter is wel een minimum en dan ook graag een lichtsterke van f2.8. Om je bereik verder nog te vergroten kun je teleconverters toepassen. Die plaats je tussen je camera en de lens maar heeft als nadeel dat je een of twee stops aan licht moet inboeten. Tenslotte is een 1-pootstatief aan te raden. Wanneer je de camera met 300 mm lens van Anita in je handen hebt, dan begrijp je dat het 1-pootstatief eigenlijk een must is.

Kortom we hebben om 22:00 uur een hele geanimeerde cursus sportfotografie achter de rug. We sluiten de avond af met een bedankje richting Anita, ze heeft ons een goed beeld gegeven van deze tak van fotografie.
Nu wij nog met de foto's.