Presentatie Fotogroep Spectrum

28 november 2019

Het loopt vanavond al snel vol in de Poelenburcht. Een groep cursisten is verzameld in de centrale ruimte en ook de Sluiter leden komen daar vandaag tijdig bij. Er heerst een goede sfeer en ook de leden van Fotogroep Spectrum zijn ruim op tijd, zodat de voorbereiding geen stress kent. Dirk ontfermt zich kundig over het aansluiten van de beamer en wij zetten de stoelen en ‘lichtbak’ klaar. Een bakje koffie en we gaan van start.
Zeven leden van fotogroep Spectrum presenteren vanavond hun foto activiteit. Dirk bijt als voorzitter van het spits af en vertelt even vlot over hun groep die al van 1985 blijkt te bestaan. Hierna kruipt hij achter de beamer en toont zijn werk. Foto’s genoeg en iedereen kan ze goed zien, dat is dan wel weer het voordeel van de beamer. Dat Dirk kan fotograferen is snel duidelijk, overigens net als de anderen.
De leden doen om de beurt hun verhaal en tonen de foto’s. Er is werk te zien vanuit de analoge tijd dat nog zelf is ontwikkeld en afgedrukt. Er worden oude namen van camera’s genoemd waar ik het bestaan niet van weet, maar de foto’s zijn prima en daar gaat het om. In zwart/wit in kleur, panorama, vierkant, portret, stad, fabriek en landschap alles komt voorbij. Er zijn leden die weinig aan de foto’s na-bewerken maar anderen maken geheel surrealistische beelden van basis foto’s. Ieder gaat zijn eigen weg.

De fotobond speelt ook mee bij het tonen van foto’s. Wanneer een foto goed is beoordeeld bij de fotobond is de fotograaf daar blij mee en wanneer de beoordeling minder goed is dan prevaleert het eigen inzicht. Het is goed om als fotograaf zelf je mening te hebben en niet altijd het inzicht van een ander te volgen.
Na een korte pauze zijn de laatste drie fotografen aan de beurt en ook die houden zich niet in. We genieten van de vele prachtige beelden.

Ondertussen vernemen we dat men zelf de passe-partouts snijdt en ook het printen wordt veelvuldig zelf gedaan. Het zelf printen geeft mogelijkheden om ander papier te kiezen. Dit toonde Marianne ons met enkele foto’s op aquarelpapier die qua uitstraling weer een heel andere dimensie aan het beeld geeft.
Kortom weer een geslaagde avond en we danken Fotogroep Spectrum.