Fotobespreking met Armando Jongejan

De bedoeling is op 27 februari 2020 om van de clubleden een aangeleverde serie van vijf foto’s te bespreken onder deskundige leiding van Armando Jongejan. Armando heeft verstand van zaken, hij is immers niet voor niets lid van de Royal Photographic Society. Voorafgaand aan de avond heb ik een aantal afmeldingen wegens ziekte en vakantie. We zullen Kees, Els, Stieneke, Agnes, Piet en niet in het minst Martin, deze avond missen. Als we nu maar we genoeg foto’s te bespreken hebben. Armando is op tijd binnen en drukt gelijk zijn stempel door kenbaar te maken hoe hij de tafels geplaatst wil zien onder de TL-verlichting. Dat is snel geregeld en om acht uur starten we de avond met 13 series, gelukkig dus voldoende om de avond goed door te komen. Armando stelt voor dat hij de leiding neemt en nadat we de eerste vier series op de tafels bekeken hebben dat die door ons becommentarieerd worden. Armando wijst de commentatoren aan zodat ieder ook een beeld moet vormen van de series. Goed kijken dus en je mening klaar hebben. We starten met de serie ‘Verval’ van Herman. De serie is z/w en kan wat meer pit hebben door het contrast te verhogen. Ook lijkt de middelste foto iets detonerend omdat hier hedera op te zien is. Gelukkig blijkt die op dor hout te groeien. De toon is gezet voor de bespreking en we zullen dus niet gespaard blijven. Gelukkig natuurlijk allemaal in een prettige stemming.
Hierna komen we bij de foto’s van Stieneke, ze is ziek en kon daardoor geen serie maken maar heeft haar man toch foto’s laten brengen. Erg lief natuurlijk. Er zit een portret bij die iets gunstiger aangesneden kan worden, het stilleven is prima en ook het straatje doet het goed, vooral omdat deze nat is, geeft het een mooi beeld. De katten van Jolanda zouden met een tool als bijvoorbeeld het relatief goedkope Photoshop Elements goed op gelijke tint gemaakt kunnen worden. Ook vindt Armando het te overwegen om het een serie van drie katten te maken, er zijn namelijk drie foto’s die heel goed bij elkaar passen. En als serie van drie zou je ze zo in de kamer kunnen hangen. Ook Steven heeft een ‘Verval’-serie. Lekkere alternatieve tinten hebben de foto’s en de serie roept vragen op, wat zie ik eigenlijk? Het blijken een aantal details van een oude bakfiets. Armando heeft liever een betere scherpte/onscherpte verhouding en het glanspapier kan ook geen goedkeuring krijgen. Met een matte afdruk zou je wel iets vlakkere foto krijgen maar de uitstraling zou er gezien het thema, zeker op vooruitgaan. De tweede groep van 4 series is aan de beurt en we starten met de paddenstoelen van Mireille. Mooie platen maar de achtergrond verdient in sommige gevallen een zwart velour achtergrond. De serielijn zou beter kunnen maar toch is Armando enthousiast. Jos heeft een serie graffiti gemaakt. Ze passen mooi bij elkaar en nadat de volgorde van de foto’s is aangepast zodat de serie een beter begin en eind heeft, is het nog beter. Wel zou een beetje meer contrast op zijn plaats zijn en ook hier is de keuze voor glans niet optimaal. Heel mooi is dat de graffiti samen met zijn omgeving gefotografeerd is.
Bij de sequentie van Henk aangekomen wordt Armando helemaal blij. Het is een serie van een lamp die uitgepakt en uiteindelijk opgehangen is. Mooie uitsnedes en een beetje Escherachtig. Bij de klimmende kat-serie van Kirsten aangekomen zien we een touwtje in de weg zitten op de eerste foto en verder ook een kat die duidelijke actie weergeeft, die ziet er goed uit. Maar misschien waren ook nu drie foto’s een complete serie geweest. Na de pauze bekijken we de laatste vijf series. We starten met de serie van molen het Prinsenhof van Jan d.V.. De eerste foto’s die Jan heeft meegenomen. Ik vind het dapper om ze gelijk maar door een deskundige te laten beoordelen. Armando weet niet dat het Jan’s eerste foto’s zijn en gaat gelijk van start, het flitsen had beter achterwege gelaten kunnen worden. Gebruik in zo’n geval een statief en langere sluitertijd. De tinten zijn niet goed op elkaar afgestemd doordat een foto ‘s morgens gemaakt had moeten worden en bovendien ziet Armando een serie van 2 en van 3. Wij zelf zijn natuurlijk blij met de eerste foto’s van Jan en die waren echt niet slecht. Pieter heeft een natuurserie met zonsopgang. Ze lijken wel z/w maar dit blijkt niet het geval, waarschijnlijk is er onderbelicht. Persoonlijk denk ik doordat er ook een zon in de opnames is meegenomen. Mooie verstilde landschappen die lijken op foto’s van Josef Sudek. Wel één die te gretig is, de riethalm vind Armando de mooiste. De bloemenserie van Mieke is helemaal naar het zin van Armando. Mooie scherptediepte maar bij foto drie is het lichtgroene steeltje te veel aanwezig. Dat was snel te verhelpen geweest op de computer. Ook kan de volgorde beter door de beide gele bloemen aan de buitenkant van de serie te plaatsen. Bij Herman W. treffen we een unieke artistieke fotografische uitdrukking. Door elkaar en bij elkaar gevoegde en gesneden beelden van zijn gezicht vormen een compositie. In z/w en het telt eigenlijk als 1 foto zegt Armando. De witte randjes hadden van de foto’s af gemoeten. Goed belichte opname met lekker veel contrast, maar een oog is wat aan de donkere kant en de laatste opname zou 90 graden gedraaid moeten. Maar al met al, wel mooi. Tenslotte kom ik zelf aan de beurt met een serie van de Bonefatiuskerk. De HDR techniek is goed toegepast en de foto’s zien er goed uit maar de volgorde waar ik een goed rede voor had is niet te achterhalen zonder hulp. Uiteindelijk plaatst Armando de tweede foto op de vijfde plaats en het oogt inderdaad beter. De conclusie is dat we een fijne en leerzame avond hebben genoten onder deskundig leiding.