Noordpier Wijk aan Zee

Eindelijk hebben we elkaar weer ontmoet. Een lange tijd geen fotoclub bijeenkomsten door de corona perikelen, trekt een flinke wissel op het clubleven. Maar eindelijk dan toch weer op donderdagavond 18 juni 2020, om 20:00 uur verzamelen, gelijk de laatste seizoen avond. Tenminste, dat is de bedoeling! Ik kijk echter om 17:30 uur op de buienradar en wordt niet vrolijk. Er komen buien aan en die gaan om 20:00 uur precies boven Wijk aan Zee onze ontmoeting dwarszitten. We gaan niet bij de pakken neerzitten en zien wel hoe het afloopt. Zelf kan ik mijn plannen wat eerder inzetten. Ik zorg dat ik om 19:00 uur bij de Noordpier parkeer. Met de meegebrachte stoel, twee statieven en fototas sjouw ik richting de branding. Dat is hier nog minstens 500 meter. Onderweg word ik meewarig aangekeken door diverse mensen. Je ziet ze denken: ‘die is een beetje in de war met zijn stoel’. Ze hebben gelijk! Bij de branding aangekomen een opstelling gemaakt met de stoel en neem ik wat foto’s inclusief de flits van de rapportage flitser vanwege het tegenlicht. Hierna schoenen uit en een aantal selfies terwijl ik op de stoel zit, uitkijkend over het water. Binnen een half uur is het gepiept en ruim ik alles op. De stoel terug naar de auto. Weer die hele sjouw en de blikken van mensen. Nu wachten tot er clubleden komen.
Op de parkeerplaats zie ik Flip en zijn introducee Jan al van de strandzijde aan komen lopen. Ze blijken alvast in Timboektoe gegeten te hebben. Kijk, dat is natuurlijk het betere werk! Nog even wachten en om 20:00 uur zijn we met een tien fotografen verzamelt. Helaas is er vakantie, ziekte en zeer bij sommigen, zodat we niet compleet zijn. Maar we zien elkaar toch weer eens en dat is leuk.
Herman heet ons welkom en laat weten dat we de foto’s van vanavond gelijk op de eerste clubavond van het nieuwe seizoen zullen presenteren. We kunnen op pad. Ieder gaat zijns weegs want hier zijn genoeg mogelijkheden, duinen, hoogovens, windmolens, strand, zee, pier, rotsblokken en vuurtorens. De lucht ziet er dreigend uit maar we hebben nog steeds geen regen. Waar iedereen blijft weet ik niet, snel is iedereen verdwenen. Steven en zijn vrouw zie ik in de verte lopen en zelf sta ik weer alleen aan de branding. Niet erg want mijn verdere plan voor vanavond is nog een andere selfie naar voorbeeld van Rineke Dijkstra. Ik ben natuurlijk lang geen puber meer zoals op haar strandfoto’s maar het gaat om het idee. Na enige tijd ben ik klaar en kijk om mij heen.
De lucht wordt zwarter en zwarter, ik maak er een paar foto’s van, gecombineerd met de windmolen. Dan wat foto's van zandvormen en snel inpakken, het begint te spetteren. Hoewel nog maar 21:00 uur ben ik tevreden en ga naar Timboektoe. Kees en Els zijn ook net aangekomen, we mogen binnen aan een ruime tafel zitten, op corona afstand zullen we maar zeggen. Al snel komen de anderen ook, 21:30 uur zouden we verzamelen maar door de regen is het ook leuk dat we nu langer met elkaar iets kunnen drinken en een beetje bijpraten. Al met al, jammer wanneer je er niet bij kon zijn. Tegen 22:00 uur stappen we op en de regen is dan ook al weer verleden tijd. In september zien we elkaar weer terug met de resultaten!