Locatiefotografie Fort aan den Ham

Op donderdagvond 5 oktober 2023 had de fotoclub locatiefotografie in Fort aan den Ham in Uitgeest.
Fort aan den Ham is een fort dat onderdeel vormt van de Stelling van Amsterdam, gebouwd tussen 1896 en 1903.

Fotoclubleden Els en Kees hadden met vrijwilliger Patrick Mul van de stichting geregeld dat het fort speciaal op onze clubavond was geopend. Tevens hadden ze op veel plekken waxine lichtjes neergezet zodat er een hele speciale sfeer ontstond in het karakteristieke fort. We werden hartelijk ontvangen met koffie en thee in een ruimte die knus en gezellig was en al gauw als ons eigen foto cafe aanvoelde! Na de koffie of thee gingen we onze gang om foto’s in en van het fort te maken. Sommige leden schoten snel nog wat foto’s buiten, rond het fort, zolang er nog een beetje avondlicht aanwezig was.

Daarna ging iedereen binnen verder. Er waren zalen met allerlei verschillende thema’s: tinnen soldaatjes, recreaties van interieurs uit die tijd met alle bijbehorende spulletjes en zelfs poppen, er waren zalen met wapens, nauwe donkere gangen met verlichte lantaarns, dichte deuren met soms verrassende dingen erachter, originele (dus gebruikte!) latrines en urinoirs, kleine kanonnen, etc. Teveel om op te noemen.
Er was dus voor ieder lid wel wat van zijn gading om te fotograferen. Soms was het even file in de nauwe, donkere gangen wanneer we langs elkaar heen moesten met de camera’s en de statieven maar dat maakte het allemaal ook wel weer bijzonder en spannend!
Het ene lid was in de weer met de mooie lichten in de lantaarns, de fotogenieke gangen en raampjes, en een ander lag er zelfs bij op de grond om in de ziekenboeg een stel beddenpannen op laag niveau te fotograferen. Het was een bijzonder geslaagde doe avond en we hebben allemaal erg genoten, mede dankzij de inzet van Els, Kees en de vrijwilligers.
In november zullen de leden de bij het fort gemaakte foto’s op een clubavond aan elkaar tonen. Daarna worden ze op de site geplaatst.

Tekst: Agnes Kroes
Foto’s: Agnes en Herman.